Lite info om

RENOVERING AV

SVARTSUNDSRÄNNAN

VÅR EXPERTIS


Stycken är de viktigaste byggstenarna för hemsidor. För att ändra innehållet i denna text dubbelklickar du bara här eller klickar på Redigera text. Du kan också ändra stilen här. Om du drar texten flyttas stycket på sidan.

Läs ovanstående text lättare här nedan:


Stark kritik mot restaurering

Markägare och föreningsmedlemmar var kritiska under samrådsmötet om restaureringen av Svartsundsrännan. Tidigast april kan arbetet komma igång.

SÖDERHAMN I går bjöd Kust- och skärgårdföreningen i Söderhamn in till ett samrådsmöte för alla som berörs av förslaget om en restaurering av Svartsundsrännan. Ett 70-tal markägare och föreningsmedlemmar kom för att ta del av förslagets ror- och nackdelar. Samrådsmötet är en viktig del i den miljökonsekvensbeskrivning som föreningen ska lämna In i slutet av januari månad.

— Det här är ett projekt som ständigt växer. Ett av de största problemen är var vi ska göra av schaktmassoma på 7000 kubikmeter som måste grävas upp, säger Lennart Andersson. samordnare för projektet.

Svartsundet. som delar av Skatön från fastlandet, har inte genomgått några större reparationer sedan 1928 och muren vid rännan har sakta vittrat sönder. 1968 presenterades en utredning om en större restaurering, men förslaget lyckades aldrig finansieras. Nu har Kust- och skärgårdsföreningen tagit upp den gamla projekteringen och presenterade alltså i går det nya förslaget för allmänheten.

Mothugg från de boende
- Ett av förslagen är att massorna läggs på den befintliga parkeringen, vilket höjer den med en meter. säger Lennart Andersson som får mothugg från de boende som menar att massoma till stor del består av lera.

Även Segelviks samfällighetsförening. som äger halva Svartsundsrännan. var kritiska till förslaget.

- Vi har inget emot förslaget som sådant. men de kan inte göra något innan de har ekonomi för det. Och vi kommer inte att godkänna förslaget innan vi har garantier för att arbetet kommer att slutföras. Det vore hemskt om de bara kom halvvägs, säger Lars Ellmer, sekreterare i samfällighetsföreningen.

- Tjärnen som de har på förslag att fylla igen är dessutom ett viktigt område tör fågellivet. säger Wim Vreeken. som är ordförande i föreningen.

Lennart Andersson är trots kritiken glad att så många dök upp
— Alla föreningar måste få säga sitt och ge sitt godkännande. Men om vi får alla beslut som vi har räknat så tror jag att vi kan sätta spaden i backen i början av april.

Marie Näslund 0270-740 30 marie.nastund@hasingekuriren.se 

Före renoveringen var det bara 1-2 dm djup vid lågvatten.

Svartsundsrännan


Svartsundsrännan har använts i många hundra år, antagligen var detta en farled vanligen redan på 1300-talet. Genom landhöjningen har den blivit s smalare och grundare. Det finns handlingar från i början på 1800-talet om muddring. I slutet på 1800-talet införde man en avgift för att finansiera muddringen av rännan. Det var dock inte många som erlade några pengar för transport igenom, utan avgiften slopades efter några år. 1928 blev den stor restaurering genom beredskapsarbete. Man lät gjuta sidorna på rännan, men gjutningen hade vissa kvalitetsproblem och började så småningom att falla ner i rännan vilket orsakade stora problem.

Maj 2004


I mars 2004 motionerade Torbjörn Andersson på föreningens årsmöte att nu var det dags för ett försök att åtgärda problemen med Svartsunds-rännan.En grupp utsågs att undersöka möjligheterna och på bilden här bredvid görs ett första besök på plats. Djupet konstateras till en spadbredd.


En summa pengar erhölls från Leader till en förstudie. Lennart Andersson utsågs till projektledare. Förstudien presenterades senare under hösten Det konstaterades då att en MiljöKonsekvensBeskrivning (MKB) måste göras,             

Samråd måste ske, vilket innebar att ett möte måste utanonnseras så att alla skulle kunna yttra sig om förslaget.


2005


Samrådsträffen ordnades i jan 2005, och ett 80-tal personer, markägare, båtklubbar, kommunala tjänstemän mm var närvarande. Under 2005 gjordes MiljöKonsekvensBeskrivningen i egen regi.

Läs mer här

I oktober 2005 

kom Miljödomstolen på besök. Först domstolsförhandlingar på CFL och senare besök ute vid rännan, som bilden tv visar. I slutet på Nov kom sedan ett positivt besked om att det var tillåtet att sätta igång med projektet. Det blev snabba puckar. Först måste beslutet nå laga kraft(3 veckor). Under tidens skulle finansieringen för etapp 1 ordnas, sponsorer skaffas.

Byggstarten sattes till 9 jan 2006. På mindre än en månad skaffades 300 000 kr ihop och dessutom en rad viktiga sponsorer som bidrog med tjänster som t.ex. Stucab som ordnade utbildning av grävmaskinsförare på plats. Cramo bistod med baracker som utbildningslokaler och ordnade med en rad utrustningsdetaljer, pumpar, verktyg. Utan dessa sponsorer har aldrig projektet gått att genomföra.



2006

Från januari fram till den 10 juni pågick sedan muddringen av rännan. Båda ändarna täpptes igen och rännan torrlades, varefter utgrävningen kunde ske. Under hela våren var 3 grävmaskiner, traktorgrävare, dumpers och lastbilar igång dagligen. En lycka var att det blev en snöfattig vinter/vår vilket underlättade otroligt.


Invigningen av etapp 1 sattes till 10 juni då Landshövdingen skulle inviga båtmuseet i Borka brygga. 2 dagar innan invigningen kunde vattnet släppas på i den nya rännan.


Efter invigningen fortsatte arbetet med sådd och på hösten plantering av buskar och träd. Under okt-nov kunde också den norra infarten muddras.


2007

Fortsatte planteringar och jakten på finansiering av södra infarten. I slutet på året kunde kommunen med stöd av EU-pengar garantera sista etappen och den 3 dec kunde avslutningen av projektet ske genom en avslutningsmiddag i SMS-lokalen.

Det kostade pengar att nyttja rännnan.